כיצד הצליחה ועדת החוקה בכנסת השתים-עשרה במקום שבו נכשלו אחרים: דגשים והרהורים לגבי העתיד | אוריאל לין ושלומי לויה (כרך יד)

מאמרנו יתמקד בעבודתה של ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת השתים-עשרה, שהייתה הראשונה שהצליחה להעביר חקיקת זכויות אדם במסגרת חוקי-יסוד, לאחר עשרות שנים של נסיונות כושלים לעשות זאת, והולידה את חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק-יסוד: חופש העיסוק, אשר חולשים כיום על כלל המערכת המשפטית. המאמר יראה כי לביקורות בדבר מחטף חקיקתי או עבודה לא-יסודית של הוועדה אין כל בסיס.

החדשנות והמהפכנות האמיתית של חוקי-היסוד הללו טמונות בעובדה שהכנסת העניקה לבתי-המשפט, באופן מודע, סמכות ביקורת שיפוטית על חקיקתה, ובכך הגבילה את עצמה. זו הייתה כוונתו הברורה של המחוקק, ובית-המשפט נתן ביטוי מדויק לאומד-דעתו של בית-הנבחרים.

כמו-כן נביע את עמדתנו כי למדינת-ישראל יש חוקה כתובה, היא חוקי-היסוד של מדינת-ישראל, המהווים יישום של החלטת הררי משנת 1950.

להורדת המאמר המלא

אודות אתר משפט ועסקים

משפט ועסקים הוא כתב העת של בית ספר הארי רדזינר למשפטים, אוניברסיטת רייכמן
פוסט זה פורסם בקטגוריה לויה שלומי, לין אוריאל, מהדורת הדפוס, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על כיצד הצליחה ועדת החוקה בכנסת השתים-עשרה במקום שבו נכשלו אחרים: דגשים והרהורים לגבי העתיד | אוריאל לין ושלומי לויה (כרך יד)

  1. פינגבאק: על מושג המהפכה החוקתית של ג'קובסון ורוזנאי ובית המשפט העליון – מחשבות נוספות / מרדכי (מוטה) קרמניצר – ICON-S-IL Blog

כתיבת תגובה